perjantai 12. huhtikuuta 2013

Lisäravinteista

Kirjaan ylös Paul Robinsonin Recovering With T3 -kirjassaan (luvussa 4) esittämiä ajatuksia ja huomioita liittyen lisäravinteisiin, jotka ovat tärkeitä T3-hoidon onnistumisen kannalta.

Yleisohjeita vitamiinien ja mineraalien ottamiselle:

Rasvaliukoiset vitamiinit voi ottaa kerran päivässä, mutta ne imeytyvät kuitenkin paremmin, jos ne otetaan useammassa erässä. Vitamiineista A, D, E ja K ovat rasvaliukoisia. Näistä A ja D voivat olla toksisia liian suurissa määrin otettuna.
Vesiliukoiset vitamiinit (B ja C) kannattaa ottaa useassa erässä pitkin päivää, mieluiten ruoan kanssa, jolloin ne imeytyvät parhaiten.
Mineraalit kannattaa ottaa ruoan kanssa. Paremman imeytymisen mahdollistamiseksi on suositeltavaa ottaa mineraalit useammassa annoksessa päivän mittaan.

Rauta: 

Hypotyreoosiin liittyy usein matalia rautatasoja, ehkä johtuen huonosta ravinteiden imeytymisestä suolistossa sekä matalista vatsahappotasoista, jotka myös ovat yleisiä vajaatoiminnassa.

Rauta on keskeinen komponentti monissa solujen energiantuotannossa keskeisten entsyymien synnyssä. Ilman riittävää rautaa T3:n buustaamien solujen metabolinen aktiivisuus kärsii. Kilpirauhanen käyttää rautaa myös kilpirauhashormonien synnyttämisessä sekä prosesseissa, jotka kuljettavat kilpirauhashormonit soluihin. Raudalla näyttää olevan rooli myös T4-T3-konversiossa. Raudanpuute ja kilpirauhaslääkitys yhdistettynä voivat aiheuttaa hypo- tai hypertyyppisiä oireita.

Rautatasojen testaaminen:
On suositeltavaa ottaa ainakin seuraavat testit: seerumin rauta, seerumin ferritiini ja transferriinin saturaatio%. Seerumin rauta-arvon tulee olla yli 90 ug/dL, ideaalisesti lähellä 100-110 ug/dL. Transferriinin saturaatio%:n on hyvä olla 35-45%. Seerumin ferritiinitasosuositus on 70-90 ng/mL.
Rautalisän ottaminen on vaarallista, jos elimistö ei tarvitse lisärautaa. Liika rauta on toksista.
Rauta ja c-vitamiini tauotetaan viikoksi ennen laboratoriokokeita. 

Rautalisän ottaminen:
Rautalisä on otettava c-vitamiinin, joka edistää raudan imeytymistä, kanssa. Suositeltavia raudan muotoja ovat ferrous gluconate ja ferrous fumerate (ovat vatsaystävällisempiä kuin ferrous sulphate). Yleinen annos rautatasojen kohottamiseksi on 150-200 mg elementaarista rautaa päivittäin, ja tämä annos jaetaan mielellään useampaan osaan. Yksilöllinen annostelu tehdään otettujen laboratoriokokeiden pohjalta. Rautavarastojen täyttyminen voi ottaa monta kuukautta, minkä jälkeen raudan ottamista mahdollisesti jatketaan ylläpitoannoksella.
Rauta voi aiheuttaa ummetusta, johon magnesium auttaa. Kalsiumin saantia on vältettävä rautalisän ottamisen yhteydessä.
Huom! Rauta voi sitoutua kilpirauhashormoniin, tehden kilpirauhaslääkkeen tehottomaksi, joten kilpirauhaslääkitys kannattaa ottaan tuntia ennen rautaa tai neljä tuntia raudan jälkeen.

B12-vitamiini:

B12-vitamiinia käytetään punaisten verisolujen ja proteiinien tuotannossa ja se auttaa hapen kuljetuksessa. Sitä käytetään myös DNA:n tuotannossa. Tärkeä aine hermoston toiminnassa.
B12:lla saattaa olla rooli myös T4-T3-konversiossa.

B12-puutoksen syitä: a) Vajaatoimintapotilailla yleinen matala vatsahappotaso voi aiheuttaa ongelmia B12:n imeytymisessä, ja b) vatsan sisäisen tekijän, jota tarvitaan B12:n imeytymiseen, taso laskee autoimmuunireaktion seurauksena (jolloin voi kehittyä pernisiöösi anemia).

Puutoksen oireet:
paljolti vajaatoimintaoireiden kaltaisia. Vaikeaan puutokseen voi liittyä neuropatiaa.

B12-lisän ottaminen:
Kilpirauhaspotilailla B12:n on hyvä olla viitteiden yläpäässä. B12 ei ole toksista, joten sitä voi ottaa suhteellisen huoletta. Yleinen suositus on 500-1000 ug B12-vitamiinia + B-Complex. Paras B12-muoto on metyylikobalamiini. Myös foolihapon saannista on huolehdittava.

B12-tasojen testaaminen:
Aktiivisen vitamiinin testi (holotranskobalamiinitesti) on parempi mittari kuin B12-vitamiinitesti (kobalamiinitesti), koska jälkimmäinen mittaa B12:n kokonaismäärän, ja vain n. 20% B12-vitamiinista on biologisesti aktiivista.

D-vitamiini: 

Edistää kalsiumin imeytymistä ja siten luuston terveyttä, moduloi neuromuskulaarista toimintaa, vähentää inflammaatiota ja vaikuttaa monien geenien toimintaan. D-vitamiinin puutos liitetään moniin sairauksiin.

Autoimmuunisairailla tavataan usein geenihäiriöön liittyvää matalaa d-vitamiinitasoa. Heidän solunsa eivät prosessoi d-vitamiinia riittävän tehokkaasti. D-vitamiinin sanotaan rauhoittavan Hashimotoa.

Yleinen suositus: D3:a 4000-5000 IU/vrk. On liiallisissa määrin otettuna toksista ja aiheuttaa hyperkalsemiaa. Kannattaa testata D-vitamiinin varastomuoto.
Hyvät D-arvot ovat välillä 50-70 ng/mL.

B-yhdistelmä:

Koostumus: 
B1 (tiamiini)
B2 (riboflaviini)
B3 (niasinamidi)
B5 (pantoteenihappo)
B6 (pyridoksiini)
B7 (biotiini)
B9 (foolihappo)
B12 (kobalamiini)

B-vitamiinien fuktiot elimistössä:
niillä on tärkeä rooli kilpirauhashormonien säätelemissä aineenvaihduntaprosesseissa.
Ne ovat mukana energiantuotannossa, aivotoiminnassa, ruoansulatuksessa, proteiinien sulatuksessa, proteiinisynteesissä ja proteiinien käytössä, ihon/hiusten/hermojen terveydessä, happo-/emästasapainossa, sokerin ja kolesterolin säätelyn prosesseissa, inflammaatioprosesseissa ja muiden hormonien tasapainotuksessa. Erittäin tärkeä vitamiiniryhmä! Auttavat stressistä selviämisessä, oletettavasti johtuen niiden posiitivisesta vaikutuksesta lisämunuaisten toimintaan. Jo ennen kilpirauhaslääkityksen aloittamista on huolehdittava B-vitamiinitasojen täydentämisestä! Kun elimistö kilpirauhaslääkityksen aloittamisen myötä alkaa toimia tehokkaammin, se kuluttaa toimintaansa entistä enemmän myös B-vitamiineja, ja siksi on tärkeää, että vitamiineja on tuossa tilanteessa jo valmiiksi tarpeeksi elimistön käytettäväksi. B1-puutos yhdistettynä kilpirauhaslääkitykseen voi aiheuttaa hypertyreoosin tai tyreotoksikoosin oireet ja pahimmillaan sydänvian.

B1 on keskeinen tekijä ATP:n tuotannossa. B2, B6 ja B12 ovat tärkeitä T4-T3-konversion kannalta.

Suositus:
vahva B-complex, jossa 100 mg kutakin B-vitamiinia. Yliannostelun riskiä ei ole.

Huom! Riittävät foolihappotasot ovat edellytys B12:n toiminnalle (ja siten tehokkaalle kilpirauhashormonitoiminnalle). Foolihappo + B12-yhdistelmällä on tärkeä rooli mm. depression ja aivotoiminnan häiriöiden ehkäisyssä (liittyen neurotransmitterien ja homokysteiinien tuotantoon). Foolihapon viitteet ovat yleensä n. 2.7-17.0. Suositus: arvot viitteiden puolivälissä tai yläpuolella.

C-vitamiini:

Auttaa immuunijärjestelmää, auttaa taistelussa infektioita vastaan. Toimii osana kollageenin muodostusta. Auttaa ylläpitämään luuston, ihon ja nivelten terveyttä. Voimakas antioksidantti, joka poistaa toksiineja ja suojaa taudeilta. Kriittisen tärkeä aine lisämunuaishormonien tuotannossa ja lisämunuaisten toiminnassa - lisämunuaisissa on kaikista elimistä korkein c-vitamiinipitoisuus. C-vitamiinia tarvitaan myös ruoan konversiossa energiaksi.

C-vitamiinia tarvitaan suuria määriä ravinnosta ja purkista, koska ihmisen elimistö, toisin kuin muiden eläinten elimistöt, ei enää, 5000 vuotta sitten tapahtuneen geenimutaation jälkeen, kykene itse tuottamaan sitä.
Suositus: 500-1000 mg c-vitamiinia parin tunnin välein 4-6 kertaa vuorokaudessa. Sodium ascorbate on vatsalle ystävällisin c-vitamiinin muoto.

Magnesium

Magnesiumilla on keskeinen rooli aineenvaihdunnassa: se edistää lihasten ja hermojen toimintaa, auttaa ylläpitämään normaalia sykettä, ylläpitää verisuonten terveyttä, auttaa luuston ja hampaiden rakentumisessa, on osallisena solujen kasvussa ja korjaustoimenpiteissä. Se on mukana myös energiantuotannossa sekä säätelee ruumiinlämpöä. Lisäksi se varmistaa fosforin, natriumin, kaliumin ja kalsiumin oikean jakautumisen soluissa samoin kuin B-vitamiimien sekä C- ja E-vitamiinin imeytymisen. Magnesiumia tarvitaan myös testosteronin ja progesteronin tuotannossa.

Magnesiumpuutoksen oireita:
arytmia tai takykardia liittyen heikkoon kaliumin säätelyyn, EKG:n paljastamat ongelmat, ateroskleroosi, verisuonten ahtautuminen, korkea verenpaine, angina, sydänkohtaus liittyen mataliin happotasoihin sydämessä (koska liikaa kalsiumia ja liian vähän magnesiumia saavuttaa sydämen). veritulppa, sydänläpän ongelmat. Lisäksi: migreenit, unettomuus, depressio, ärtyneisyys, väsymys sekä joukko muita neurologisia, lihas-metabolisia ja kardiovaskulaarisia ongelmia. Myös luustokatoa voi esiintyä elimistön kompensoidessa matalia magnesiumtasoja ottamalla magnesiumin ja kalsiumin luista.

Huom! Kalsiumlisää ottavan on otettava myös magnesiumia, koska liika kalsium yhdistyneenä liian vähään magnesiumiin voi aiheuttaa sen, että soluihin menee liikaa kalsiumia, seurauksena esimerkiksi kardiovaskulaarisia ongelmia.

Hypotyreoosi johtaa siihen, että elimistö energiaa säästääkseen tukahduttaa myös magnesiumin ja kalsiumin tuotantoaan, mikä on hyvin vaarallinen yhdistelmä sydämen kannalta.

Riittävä magnesiumin määrä solutasolla aktivoi natrium/kalium-pumpun, joka jakaa natriumin ja kaliumin soluihin. Näin ollen pelkkä riittävä magnesiumin saanti yhdistettynä riittävään kasvisten ja hedelmien kulutukseen takaa riittävät magnesium- ja kaliumtasot soluissa, ilman että tarvitaan kaliumlisää.

Magnesiumin tarve on noin puolet kalsiumin määrästä. Suositus on 500-1000 mg/vrk. Kelaattimuotoinen magnesium on vatsalle ystävällisin.

Seleeni: 

Seleeni on dejodinaasientsyymien avainkomponentti, joten matalat seleenitasot vaikeuttavat ja vääristävät T4-T3-konversiota. Seleeni on myös aktioksidantti, joka suojelee vapailta radikaaleilta, vähentää inflammaatiota ja auttaa immuunijärjestelmää. Se myös tukee sydämen toimintaa toimimalla synergiassa vitamiini E:n kanssa. Seleenin käyttö saattaa auttaa vähentämään kilpirauhashormonivasta-aineita.

Seleenilisä ei ole myrkyllinen annoksen ollessa alle 750 mikrogrammaa. Suositus: 200 mcg/vrk.

Kalsium:

Kalsiumia tarvitsevat sydän, veri, hermot, lihastoiminta, iho, luut ja hampaat. Se auttaa lihaksia toipumaan käytöstä ja omaa tärkeän roolin happo/emästasapainon ylläpitämisessä.

Usein kilpirauhaspotilaille suositellaan kalsiumlisää annoksella 500 mg 1-2 krt/vrk D3-lisän kera. (Kilpirauhaspotilailla osteoporoosiriski myöhemmällä iällä on hitusen kohonnut.) Myös säännöllinen voimaharjoittelu on tärkeää. Luuntiheysmittauksen tekemistä suositellaan 2-3 vuoden välein.

Huom! Muistettava ottaa magnesiumia kalsiumlisän yhteydessä.

Sinkki: 

Satojen entsyymien komponentti. DNA:n käyttämä aine. Olennainen kasvun, paranemisen ja hormonisäätelyn kannalta. Auttaa stressistä selviämisessä sekä tukee aivoja ja hermostoa. Tärkeä aine hampaiden, luiden ja hiusten hyvinvoinnin kannalta. Pitää yllä energiatasoja ja kilpirauhasen tehokasta toimintaa. Suojelee raskasmetallitoksiineilta.

Matala sinkkitaso yhdistetään matalaan T3-tasoon ja lisääntyneeseen rT3-tasoon. Sinkillä on tärkeä tehtävä T4-T3-konversiossa. Se on tärkeä aine myös T3:n sitomisessa kilpirauhashormonireseptoreihin.

Supplementaatio: yleensä 15 mg:lla.

Huom! Sinkki alentaa kortisolitasoja, joten kaikille se ei sovi.

E-vitamiini: 

Voimakas antioksidantti. Suojaa soluja vahingoilta ja auttaa elimistöä käyttämään happea. Auttaa vähentämään veritulppia, tromboosia ja kardiovaskulaarisen systeemin ongelmia. Edistää paranemista ja parantaa ihoa. Vähentää raskasmetallitoksiineja elimistöstä.

Supplementaatio: 400 IU.

Kromi: 

Kromilla on tärkeä tehtävä verensokeritasapainon ylläpitämisessä. Se myös suojaa DNA:ta vahingoilta. Sydän tarvitsee toiminnassaan kromia.

Kromilisää otetaan yleensä annoksella 200 mcg.
Huomioitava kromin kortisolitasoja alentava luonne.

Jodi: 

Jodin hyödyistä ja haitoista kilpirauhasen kannalta on monia mielipiteitä, mutta jodieksperttien David Abraham ja Guy Brownstein mielestä lähes jokainen hypotyreoosipotilas hyötyy jodista, jos hoito toteutetaan oikein ja huolehtien oikeiden lisäravinteiden saannista sen rinnalla. (Osa kilpirauhassairauksistahan johtuu jodin puutoksesta.) Jodi myös kohentaa hengitysterveyttä ja auttaa toksisten halidien (bromidi, kloridi, fluoridi), jotka tukkivat kilpirauhashormonireseptoreita, poistamisessa elimistöstä. Jodin sanotaan myös vähentävän syöpäriskiä.  

Jodin tarpeen voi testata (Iodine Loading Test).
Supplementaatio: Lugol's Solution tai Iodoral.
Annostelu: alussa 225 mcg ja siitä nostaen 12,5 mg saakka. Huolehdittava samalla detoksifikaatiota auttavien ravinteiden saannista: c-vitamiini (2000-8000 mg), B2 (3x100mg pitkin päivää jaettuna), B3 (500 mg nicotinic acid otettuna kahdesti päivässä), seleeni (200 mcg), magnesium (300-600 mg), puhdistamaton merisuola.
Kannattaa harkita myös hyvän multimineraalin (kelaatti) käyttöä, jotta voi olla varma, etteivät mitkään mineraalipuutokset haittaa T3-hoitoa.

Omega-3: 

EPA+DHA.

Tehtävät elimistössä: näkökyvyn, oppimiskyvyn, koordinaation ja mielialan ylläpitäminen. Kolesteroli- ja rasvatasojen kontrolloiminen. Immuunijärjestelmän ja metabolian toiminnan tukeminen sekä inflammaation vähentäminen.

Vitamiini- ja mineraalitasojen laboratoriotestaukset: 

Kannattaa pitää viikon tauko lisäravinteista ennen testejä.

Paul Robinsonin mielestä vitamiinien ja mineraalien käyttäminen ei ole tärkeää ainoastaan T3-hoidon alussa, potkaistaessa aineenvaihduntaa käyntiin, vaan niiden käyttöön sitoudutaan pysyvästi ja tässä on kyse sitoutumisesta hyvän terveyden ja toimivan kilpirauhashormonimetabolismin tavoitteluun.

///

Oma lisäravinneohjelmani: 

Olen käyttänyt liohoidon aikana enemmän tai vähemmän säännöllisesti C-vitamiinia (1000 mg), B-Complexia, B12-vitamiinia (1000 mcg), rautaa (100 mg) sekä magnesiumia (340 mg). Kalaöljyä olen käyttänyt hoitoni alkupuolella, mutta nyt se on ollut minulta jonkin aikaa loppu enkä ole saanut hankittua uutta tilalle. Probiootti on myös ollut jatkuvassa käytössä.

Nyt lukemani sekä viimeisten laboratorioarvojeni pohjalta olen päivittänyt lisäravinneohjelmaani kattamaan nykyiset tarpeeni. Odotan osaa lisäravinteista iHerbistä saapuviksi, mutta tarkoitus on jatkossa edetä jotakuinkin tällaisen ohjelman mukaan:


Aamupalan yhteydessä:
C-vitamiini 500 mg, B-Complex (jossa 100 mg kutakin B-vitamiinia), B12 1000 mcg, kalium 750 mg.

Lounaan yhteydessä:
C-vitamiini 500 mg, B12 1000 mcg.

Pari tuntia ennen päivällistä:
C-vitamiini 500 mg, rauta 100 mg.

Päivällisen yhteydessä:
magnesium 400 mg, C-vitamiini 500 mg.

Myöhemmin illalla:
magnesium 400 mg, multimineraali, kalaöljy.

Nukkumaan mennessä:
probiootti.

Lisäksi käytän jokaisen aterian yhteydessä ruoansulatusentsyymejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti