tiistai 17. helmikuuta 2015

Burrascano ja Lyme, osa 5 / Tukihoidot

Burrascano luettelee sääntöjä, joita Lyme-potilaan tulee ehdottomasti noudattaa:

1. Ei tule kerätä univelkaa eikä väsyttää itseään liiaksi.
2. Ei tule nauttia kofeiinia tai muita stimulantteja, jotka voivat vaikuttaa unen syvyyteen tai kestoon tai estää päiväunet.
3. Ei ollenkaan alkoholia!
4. Ei tupakointia.
5. On harrastettava liikuntaa niin pian kuin mahdollista.
6. Ruokavalion tulee sisältää runsaasti hyvälaatuista proteiinia sekä olla runsaskuituinen ja sisältää vain vähän rasvoja ja hiilihydraatteja - nopeat hiilihydraatit eivät ole sallittuja. Sen sijaan suositaan matalan glykeemisen indeksin sisältäviä hiilihydraatteja.
7. Eräitä keskeisiä ravintolisiä on käytettävä.
8. OHJEITA ON NOUDATETTAVA!

Vaaditut lisäravinteet edenneen Lymen taudin hoidossa:

Jotkut kroonisissa sairauksissa kuten Lymessa ja CFS:ssa esiintyvistä myöhäisvaiheen oireista liittyvät solujen vahingoittumiseen sekä tiettyjen keskeisten ravintoaineiden puutoksiin.

Päivittäinen lisäravinneohjelma (tärkeysjärjestyksessä):

1. Probiootit (välttämättömiä oltaessa antibiooteilla).
2. Multivitamiini.
3. CO-Q10. (Paitsi, jos lääkityksenä on atovakiini.)  Parantaa kestävyyttä, sydämen toimintaa, ikenien kuntoa sekä vastustuskykyä infektioille. Suositeltava annos: 300-400 mg per vrk.
4. Alfalipoiinihappo. Helpottaa CO-Q10:n pääsyä mitokondrioihin. 300 mg 2 kertaa päivässä.
5. B-vitamiini. Helpottaa neurologisia oireita. Yksi 50 mg:n b-complex päivässä.
6. Magnesium.
7. EFA. Auttaa väsymykseen, kipuihin, heikkouteen, heikotukseen, pyörrytykseen, muistinogelmiin, keskittymisen ongelmiin ja masennukseen.
8. NT-faktori. Korjaa niitä mitokondriovahinkoja, joiden ajatellaan liittyvän kroonisiin sairauksiin ja niissä ilmeneviin neurologisiin ongelmiin ja väsymykseen. Burrascano näkee nt-faktorin kaikkein potentiaalisimpana yksittäisenä energisyyden lisääjänä.

Vapaaehtoiset lisäravinteet, joista voi olla apua tietyissä tilanteissa:

Neurologisiin oireisiin (päämäärä on kolminainen: täyttää metaboliset tarpeet, täydentää se mikä on ehtynyt sekä suojella neuroneita ja niitä tukevia soluja):

-Asetyyli-L-karnitiini. Otetaan yhdessä SAM-e:n kanssa. Yhdistelmä kohentaa lyhytkestoista muistia, mielialaa ja kognitiivisia toimintoja.
-Metyylikobalamiini (B12).
-Vihreä tee. Kofeiiniton, väh. 4 kuppia päivässä. Antioksidantteja.
-Cordymax. Cordyceps lisää kestävyyttä, auttaa väsymykseen sejä kohentaa keuhkojen ja antioksidanttien toimintaa. Tämä ja vihreä tee ovat keskeisiä ainesosia, jos sairastaa neurodegeneratiivista sairautta.
- Citicoline.

Immuunijärjestelmän tueksi:

-Reishi.
-Transfer factors.

Nivelongelmiin:

-Glukosamiini.
-C-vitamiini.
-Flex cream.

Muita vapaaehtoisia lisäravinteita:

-D-vitamiini.
-Kreatiini.
-Maarianohdake.

Fyysinen harjoittelu: 

Varma syy sille, miksi treenaamisesta on Lymen taudin hoidossa apua, on vielä löytymättä, mutta teorioita on esitetty. Tiedetään, että Bb kuolee altistuessaan suuremmille happipitoisuuksille. Jos harjoitusohjelma voi lisätä kudosten happopitoisuutta ja perfuusiota, niin tämä voi olla selitys sille, miksi harjoittelu auttaa. Bb on myöskin hyvin herkkä lämmölle ja treenaaminen nostaa ruumiin lämpötilaa. Harjoittelussa Bb heikkenee ja näin antibiootit ja potilaan oma elimistö toimivat tehokkaammin. Hyvin suunniteltu harjoitusohjelma myöskin kohentaa T-solujen toimintaa; niiden toiminta lamaantuu 12-24 tuntia harjoituksesta, mutta kohenee sen jälkeen. Vain anaerobinen harjoittelu on sallittua. Ajatuksena on treenata niin, että jokaisen harjoituksen jälkeen on vähintään yksi lepopäivä, jolloin levätään ja nukutaan runsaasti. Harjoittelu voi samalla tasapainottaa myös HPA-akselin toimintaa. Tunnin treeni on suositus. Esimerkiksi kevyillä painoilla tapahtuva, paljon toistoja sisältävä kuntosalitreeni venyttelyineen on hyvä vaihtoehto.

Hiivan liikakasvun hallinta:

Liittyy moniin kroonisiin sairauksiin, myös Lymeen, sekä myös antibioottihoitoihin. Hiivan liikakasvun esto: hyvä suuhygienia, elimistön hyvän bakteerikannan ylläpito, vähähiilihydraattinen ruokavalio. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti